dieta reklama internet zabawa hobby dzieci          dieta reklama internet zabawa hobby dzieci

sobota, 24 września 2011

Skuteczne sposoby motywowania pozafinansowego


Nie każdy pracodawca ma możliwość zaoferowania swoim pracownikom najwyższych wynagrodzeń na rynku. Nie zawsze też największą motywacją dla pracowników jest wysoka prowizja, służbowy samochód czy sponsorowany przez firmę wyjazd do tropików.

Istnieją skuteczne niekosztowne sposoby motywowania pracowników,poniżej znajdziesz 8 z nich.

 
Tworzenie partnerstwa w zespole

Jednym z najważniejszych czynników motywacyjnych jest odpowiednie podejście szefa sprzedaży do podległych handlowców, a podstawą stabilnego zespołu jest dobra atmosfera i prawidłowe relacje między pracownikami. Czynniki te warte są więcej niż niejedna podwyżka.
Szef sprzedaży, który nie umie znaleźć czasu, żeby w trakcie pracy usiąść ze swoim podwładnym i porozmawiać o jego pozazawodowym życiu, nie zbuduje dobrego zespołu i nie stworzy partnerskiej atmosfery. Ponadto przedstawiciele handlowi, którzy są traktowani nie tylko jak sprzedawcy, pracują chętniej i wydajniej. Przełożeni muszą im uświadamiać, że sprzedaż nie jest jedynym celem ich pracy. Handlowcy są także "oczami i uszami firmy", którzy dostarczają informacji i najlepiej potrafią ocenić sytuację na rynku. Są też specjalistami PR, budującymi obraz firmy w oczach klientów i konkurencji. Rolą szefa sprzedaży jest przypominanie im o tych zadaniach, a także wymaganie ich realizowania. Stawianie handlowcom takich celów chroni przed wypaleniem i zwiększa poczucie ich własnej wartości.


Stworzenie poczucia rozwoju

Gdy tylko jest to możliwe, należy wytyczać ścieżki kariery swoim podwładnym. Informować o nich i sprawdzać, czy te zamierzenia im odpowiadają.


Wspólne definiowanie celów

Ważne jest, by handlowiec uczestniczył w ustalaniu celów i tym samym czuł się współodpowiedzialny za ich wielkość i realizację. Pracownik nie będzie w przyszłości kwestionował ustaleń, na które wcześniej zgodził się w rozmowie z przełożonym. Warunkiem takiej świadomej zgody jest przeprowadzenie rozmowy w otwarty dla obu stron sposób oraz partnerskie relacje panujące pomiędzy szefem a sprzedawcą.



Inspirowanie zdrowego współzawodnictwa

Współzawodnictwo z reguły jest rzeczą przyjemną, pod warunkiem jednak, że opiera się ono na zdrowych zasadach. Warto tworzyć rankingi, które wyróżniają najlepszych i ostrzegają najsłabszych. Należy nie zapominać, że zarówno w przypadku tych wyróżniających się przedstawicieli handlowych, jak i tych, którzy którym nie wiedzie się najlepiej, rankingi te mają motywować, a nie wywoływać strach.


Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa

Każdy, kto przeżył strach przed utratą pracy, wie jak trudno się wtedy pracuje. W takim okresie wszystkie działania pracownika są podporządkowane zmniejszeniu poczucia zagrożenia. Nie ma miejsca i czasu na satysfakcję z wykonywanych zadań. Ponadto niezwykle ważne jest zapewnienie dobrej organizacji pracy. Handlowcy, którzy postrzegają firmę jako uporządkowaną i prawidłowo zarządzaną, szanują swoich przełożonych i zyskują wiarę w sens swoich działań.


Podnoszenie poczucia wartości pracowników

Listy i maile z podziękowaniem, pochwały wyrażane indywidualnie lub na forum, dowody uznania przekazywane w codziennej rozmowie nie kosztują nic, a dodają skrzydeł prawie każdemu pracownikowi. Warto też zmieniać ich formę oraz dostosowywać ją do indywidualnych preferencji podwładnych. Są bowiem osoby, które uwielbiają być pochwalone przed całym zespołem, ale są też i tacy, dla których byłaby to sytuacja krępująca i nieprzyjemna. Dobrym wyróżnieniem jest poproszenie przedstawiciela handlowego o wykonanie specjalnych zadań lub o zajęcie się prestiżowymi, kluczowymi klientami. Jest to prawdziwy wyraz uznania dla kompetencji i możliwości pracownika.


Walka z monotonią

Szef sprzedaży powinien urozmaicać pracę swoich podwładnych, chroniąc ich przed wypaleniem. Handlowiec, który oderwie się od codziennych wizyt u klientów, nabierze nowej ochoty do pracy, tym samym jest bardziej skuteczny.
 

Szef jako wzór do naśladowania

Szef sprzedaży, który sam jest zmotywowany do pracy, pozytywnie wpływa na swoich handlowców. Tylko taki przełożony jest w stanie popchnąć podwładnych do działania, namówić do zwiększenia wysiłków i pokonywania trudności.




Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz